There is a time to follow your dreams, that time is now!

donderdag 17 juli 2014

Doelen stellen

Soms gaat het even wat minder in je leven. Je haalt mindere cijfers op school of presteert minder op je werk. Dan kan het helpen om duidelijke doelen te stellen voor jezelf. Ik doe dit zelf al een aantal jaar, en heb wat handige trucjes en tips om te zorgen dat het stellen en behalen van je doelen makkelijker gaat.  In dit artikel vertel ik je mijn tips, en mijn huidige doelen.

Het is vooral heel belangrijk dat je doelen positief zijn. Dus niet: "Geen onvoldoendes meer halen" maar: "Cijfers boven de 6 halen". Door een doel positief te formuleren, wordt je motivatie om het doel te halen alleen maar groter.

Ook is het belangrijk dat je doelen duidelijk zijn. Duidelijke doelen geeft grip en duidelijkheid. Een voorbeeld is concrete aantallen noemen in je doel. Dus niet: "meer leren" maar noem een tijd, bijvoorbeeld: "minimaal 3 uur leren op een dag."

Verdeel grote doelen in kleine stukjes
Zo zorg je dat je niet tegen je doel op gaat zien. Ook zijn meerdere kleine doelen makkelijker te bereiken dan grote doelen

Zet er een beloning tegenover.
Door jezelf een beloning te beloven is je motivatie om je doel te bereiken groter. Het hoeven geen hele grote beloningen te zijn. Een tijdschrift of een paar kleine oorbelletjes is genoeg. Ik zou zelf niet aanraden om te belonen met eten, omdat je zo heel snel slechte eetgewoontes ontwikkeld. Ook zou ik geld niet aanraden.

Zet de datum waarvoor de doelen bereikt moeten zijn vast.
Op die manier kun je niet smokkelen door te denken "ach, dat kan volgende week ook nog wel." Van uitstel komt afstel, en dat willen we niet.

Schrijf je doelen en je einddatum op.
Koop hiervoor een goedkoop notitieboekje (tip: Action of HEMA) en versier deze leuk. Dat hoeft natuurlijk niet maar het geeft wel gelijk een positief gevoel. Schrijf hierna je doelen op de eerste pagina, met een datum erbij, en vink ze af zodra ze voltooid zijn. Nadat je eerste datum voorbij is, begin je op een nieuwe pagina met nieuwe doelen.

Ik stel zelf altijd doelen aan het begin van een schooljaar, en aan het begin van een nieuw jaar. Ook doe ik het soms wel eens tussendoor, als ik alles voltooid heb. Je kunt natuurlijk ook elke maand een nieuw lijstje doelen maken, of na elke vakantie. Hieronder zet ik mijn doelen voor komend schooljaar, het lijkt me leuk om hier aan het eind van het jaar op terug te komen, om te bespreken of ze zijn gelukt.

- Minimaal 5 keer een 10 halen
Aangezien ik dit jaar over doe, moet dit lukken. Met een beetje inzet komt het goed. Ik blijf trouwens niet zitten vanwege mijn cijfers, maar vanwege een andere situatie

- Minimaal 2 uur leren per dag (lukt dit een dag niet moet je de verloren tijd een andere dag inhalen)
Ik geloof dat dit vorig jaar ook gelukt is, maar ik vond het wel een goede om nog een jaar in mijn doelen te  zetten. Het scheelt daadwerkelijk in mijn cijfers.

- een keer per week een gezichtsmasker
Dit, omdat ik nog wel eens zoveel wil plannen en doen, dat ik geen tijd meer voor mijzelf heb, terwijl dat wel heel belangrijk is.

- een keer per maand een gezichtsbehandeling (gewoon thuis, lekker ontspannen)
Dit om dezelfde reden als bovenstaand.

- Minimaal 5 uur per week besteden aan LoveBirdLife
Ja. Het wordt tijd om het eens iets serieuzer aan te pakken. Meer bezoekers (bedankt!) betekent meer werk voor mij, joepie! Ik ben hier serieus heel blij mee, dus ook dit moet zeker lukken. Waarschijnlijk ga ik deze tijd zelfs halverwege het jaar verdubbelen.

- Twee DIY's per maand proberen
Ik hou van knutselen en freubelen, en vind dit dan ook heerlijk om te doen. Zo heb ik laatst een LOOM set gekocht, en maak ik nu met veel plezier armbandjes, diertjes en nog veel meer, en het is helemaal niet zo kinderlijk als ik dacht! Ik geef de armbandjes die ik draag echter wel weg, omdat ik ze zelf niet draag.

- Twee keer per week hardlopen
Ik moet toch echt iets gaan doen aan mijn conditie en gezondheid. Deze is echt dramatisch, en omdat ik niet op mijn 50e dood wil gaan aan een hartinfarct, ga ik dan nu toch echt sporten. Ik ben niet te dik, maar toch is het heel belangrijk om te sporten.

- Een ideeƫnboekje maken, om altijd bij me te dragen en leuke ideeƫn voor mijn blog, school of andere dingen in op te schrijven.

Iedereen heeft het vast wel eens. Je moet iets bedenken en ineens heb je het, het perfecte idee! Alleen... als je thuis komt ben je het al vergeten, en komt het ook niet meer terug. Ik heb dit heel vaak, en daarom wil ik vanaf dit schooljaar alles opschrijven wat ik verzin.
Dit zijn een aantal van mijn doelen voor volgend jaar. Natuurlijk kun je er zelf nog veel meer bedenken, zoals minimaal ... gezonde recepten uitproberen, of minimaal ... series kijken, maar dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten! Dit is wat ik wil doen volgend jaar, en ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Ik ben heel positief, dus het komt vast goed!

Ik hoop dat jullie naar aanleiding van dit artikel ook gemotiveerd zijn om doelen te stellen en ze te bereiken.  Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit, of een ander artikel, stel ze dan gerust in de comments, of stuur een mailtje naar mybudgetbeauty@outlook.nl, ik beantwoord ze graag! Ook tips, opmerkingen en feedback zijn altijd welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats hier je reactie